gemaakt op : 20 oktober 2018

WZC Wapenveld wint Gulden Gids Awards

wzc wint gulden gids award-4150.jpg

WZC Wapenveld is de winnaar geworden van de Gulden Gids Awards, de jaarlijkse prijs voor de beste presentatiegids in het amateurvoetbal.

Ieder jaar organiseert de Belangenorganisatie Amateur Voetbalverenigingen (BAV) de verkiezing voor de Gulden Gids Awards. Clubs worden uitgenodigd hun presentatiegidsen in te sturen en zo mee te dingen naar de onderscheiding voor de mooiste gids in het amateurvoetbal. De BAV heeft ongeveer 1.700 leden en vertegenwoordigt tweederde van alle amateurclubs in Nederland.

Vierkant achter WZC
Over het toekennen van de eerste prijs aan WZC Wapenveld was de jury het vlot eens. ‘Het motto “vierkant achter WZC” komt in deze gids steeds terug. In de eerste plaats in de vormgeving. Geen A4-afmeting maar een vierkant. Een vorm die ook binnen in de gids, met name in de weergave van de foto’s, maar ook als symbool op de foto’s van de jeugdteams, terugkeert. En als extraatje is ook nog een WZC-memoryspel toegevoegd waarvan de kaartjes – inderdaad – vierkantjes zijn’, aldus BAV-bestuurslid Henk Feitsma zaterdag tijdens de prijsuitreiking.

Prachtige foto’s
Maar het zijn niet alleen de prachtige foto’s in veelal rustige kleurstelling, waarbij de clubkleuren blauw en wit domineren. Feitsma: ‘De gids neemt je ook met een keur van verhalen mee naar wat er nodig is, vanaf de maandag tot de zaterdag om de club draaiende te houden. Of het nu gaat om het krijten van de lijnen, het doen van de was, bestuursfuncties, spelers beter maken, kaartjes verkopen en wat al niet meer, het wordt genoemd want het is belangrijk. Er is een vrijwilligersplan opgesteld dat er garant voor moet staan dat alle taken uitgevoerd worden want “Samen maken we WZC” De club wordt met deze gids overtuigend gepresenteerd. Echt een club waar je bij wilt horen. De oorkonde, een bal en de geldprijs van 250 euro zijn dik verdiend.’

De tweede prijs ging naar Zeerobben uit Harlingen, de derde prijs naar Advendo ’57 uit Ederveen. Beide verenigingen winnen een geldprijs van 100 euro.

WZC bedankt de makers
Het bestuur van onze club bedankt de redactie voor het vele werk en is blij met de belangeloze medewerking van reclamebureau Muntz, fotograaf Henri van der Beek en de coulance van drukkerij Bariet Ten Brink. Samen hebben ze deze topproductie gerealiseerd. Op de foto van links naar rechts: Henri van der Beek, Aad Eilander, Laura Zonnenberg en Cor Regterschot. Arnoud van Guilik en Dick Nieuwenhuis waren bij de prijsuitreiking verhinderd vanwege werkverplichtingen.


Juryrapport Gulden Gids Award  2018 – 2019

Ook dit jaar kreeg de jury weer veel fraaie presentatiegidsen te beoordelen. We kregen 35 gidsen binnen + 2 na de sluitingstermijn. Wat is er een werk verzet  door tal van redacties om hun vereniging krachtig te presenteren. Enerzijds door een professionele vormgeving       ( opmaak, kleurenkeuze, kwaliteit foto’s en gekozen materiaal) anderzijds door met zorg het verhaal van de club zodanig te vertellen, dat de lezer denkt: “Wat een mooie club, daar zou ik bij willen horen.” Wat de inhoud  betreft worden er toch onderscheiden keuzes gemaakt. Sommige clubs komen met een boekwerk van meer dan 100 bladzijden, waarbij de verhouding tussen relevante tekst en reclame-uitingen wat scheef uitpakt en waarbij het lijkt of het in hoofdzaak gaat om de presentatie van de eerste selectie. Dat kan een bewuste keuze zijn, maar het roept toch niet het warme gevoel op wat je bij andere clubs wel krijgt, die erin slagen zoveel mogelijk aspecten van het vereniging-zijn voor het voetlicht te brengen. Zoals altijd  was het een flinke klus om tot een oordeel te komen, maar toch zijn er drie prijswinnaars uit de bus gekomen.

3e prijs Advendo ’57 ( Ederveen)  

Het voorblad van de gids maakt al nieuwsgierig. Verrassend en het nodigt uit om door te bladeren. En met recht. Het verhaal van de voorzitter die de clubliefde bezingt waardoor samenwerking en bokkie voor elkaar staan  de brandstof lijkt waar de verenigingsmotor op loopt. Mooie verhalen over opkomend en afscheid nemend talent. Scheidsrechters en met name ook een grensrechter in het zonnetje. Het vlaggenschip, maar net zo goed de oude glorie. De jeugd in al zijn geledingen, beschreven en geportretteerd. Kortom, een prettig te lezen gids, opgemaakt met fraaie foto’s . Wie de gids leest leert de vereniging kennen. En daar gaat het om. De vereniging kan de prijs van € 100,- tegemoet zien.

2e prijs Zeerobben (Harlingen)

In eerste instantie een gids als diverse anderen. Informatief, vlot geschreven artikelen waarin  ( naar de woorden van de voorzitter)”de vereniging in al haar verscheidenheid gepresenteerd wordt.” En daarmee is niets teveel gezegd. Van kleutervoetbal tot senioren, aangevuld met  portretten van tal van clubmensen die ieder met hun specifieke inbreng, een rol spelen in het reilen en zeilen van de Zeerobben. Wat deze gids echt onderscheidend maakt is de opmaak en dan met name de kleurenkeuze. Dominant zijn namelijk het “Zeerobben-groen,” in combinatie met vele tinten grijs. Het geeft een hele rustige, uitnodigende uitstraling. Je grijpt er steeds weer naar. Als dan het geschreven woord de toets der kritiek ruimschoots kan doorstaan, ja onderhoudend is en nieuwsgierigheid wekt, dan heb je zomaar de 2e prijs verdiend, ook goed voor € 100,-.

1e prijs WZC ( Wapenveld)

Over het toekennen van de eerste prijs was de jury het vlot eens. Het motto “vierkant achter WZC” komt in deze gids steeds terug. In de eerste plaats in de vormgeving. Geen A4- afmeting maar een vierkant, Een vorm die ook binnen in de gids, met name in de weergave van de foto’s, maar ook als symbool op de foto’s  van de jeugdteams, terugkeert. En als extraatje is ook nog een WZC- memory – spel toegevoegd waarvan de kaartjes, inderdaad……..vierkantjes zijn. Maar het zijn niet alleen de prachtige foto’s in veelal rustige kleurstelling, waarbij de clubkleuren blauw en wit domineren. Nee, de gids neemt je met een keur van verhalen mee naar wat er nodig is, vanaf de maandag tot de zaterdag om de club draaiende te houden. Of het nu gaat om het krijten van de lijnen, het doen van de was, bestuursfuncties, spelers beter maken, kaartjes verkopen en wat al niet meer, het wordt genoemd want het is belangrijk. Er is een vrijwilligersplan opgesteld dat er garant voor moet staan dat alle taken uitgevoerd worden want “Samen maken we WZC” De club wordt met deze gids overtuigend gepresenteerd. Echt een club waar je bij wilt horen.

De oorkonde, een wedstrijdbal en de geldprijs van € 250,- zijn dik verdiend.